021-77035933

فراسازان آویژه

شماره تماس ارتباط با واحد فروش

تفاوت دیوار آجری با دیوار بلوک سیمانی

ما در این مقاله قصد داریم شما را با دو نوع دیوار پر کاربرد در صنعت ساختمان سازی آشنا کنیم.

ابتدا یک تعریف کلی از دیوار و وظایف آن برای شما شرح داده و سپس اختصارا به این دو نوع دیوار می پردازیم.

دیوار کشیتعریف دیوار

«دیوار» عبارت است از: یک ساختار ممتد، عمدتاً قائم، یک پارچه محکم که معمولاً ضخامت آن در مقایسه با طول و ارتفاع، کوچک است.

دیوار  معمولاً به عنوان جدا کننده فضای داخلی از یکدیگر ( پارتیشن ) و یا به عنوان محافظ فضای داخلی از محیط بیرونی ( دیوار محیطی ) به کار میرود.

وظایف دیوار به شرح زیر است:

  • . باعث ایجاد امنیت در محیط پیرامون ما می‌شود.
  • . نیروی اعمالی را تحمل می ‌کند.
  • . فضاها را از هم جدا می ‌کند.

همچنین با مشاهده تصویر زیر می توانید ویژگی های دیگر دیوار را مشاهده کنید.

ماکت ساختمان

همان طور که می دانید دیوارها انوع مختلفی دارند.

دیوار ها را می توان به دسته تقسیم بندی کرد.

  1. انواع دیوار از نظر عملکرد
  2. انواع دیوار از نظر مصالح

که هدف در این مقاله صرفا آشنایی شما با انواع دیوار از نظر مصالح از نوع دیوار آجری و دیوار بلوک سیمانی می باشد.

دیوارهای آجری

دیوار آجری

یکی از ارزان ‌ترین و در دسترس‌ ترین مصالح ساختمانی، آجر است و همچنان در اغلب موارد برای ساخت دیوار به کمک ملات‌ هایی نظیر گل، ماسه‌ سیمان و … استفاده می‌ گردد.

این نوع دیوار با ضخامت ‌ها و چینش‌ های متفاوت ساخته می ‌شود.

آجر میتواند تقریبا در همه مناطق و شرایط اقلیمی مصرف کرد.

مصرف اجر نه فقط در ایران رایج است همچنان رونق خود را حفظ کرده است.

بلکه در اکثر کشورها جهان نیز یکی از پر مصرف ترین مصالح ساختمانی است.

آجر را به اشکال و ابعاد مختلف به صورت توپر یا تو خالی می سازند.

آجرهای توپر را معمولا برای ساختن دیوارهای باربر، حمال و آجرهای توخالی و یا مجوف را برای دیوارهای که در ساختمان های اسکلت فلزی و یا بتنی ساخته می شوند به کار میبرند.

در گذشته برای دیوار های داخلی و خارجی از آجرهای فشاری یا سفالی استفاده می شد وزن زیادی که این دیوار داشت و زمان بالایی که اجرای آن به طول می انجامید باعث شد که مواد مناسب تری جایگزین این دیوارها شود.

اجرای این دیوار ها به این گونه بود که ملات سیمان را ابتدا آماده کرده و سپس ردیف به ردیف به این صورت که یک لایه آجر و روی آن یک لایه ملات و به همین صورت  تا به ارتفاع مورد نیاز برسد ، این کار ادامه پیدا می کند.

یکی دیگر از مسائلی که باعث شد که دیوارهای سنتی جایگزین پیدا کنند عایق صوتی و حرارتی نبودن این دیوار هاست.

در ساختن دیوارهای آجری اصلاحاتی موجود است که به پاره ای از آنها در زیر اشاره می کنیم :

شاقول کردن

شاقول وسیله ایست ساده که از وزنه ای مخروطی شکل معمولا از جنس برنج یا فولاد که به انتهای ریسمانی وصل شده تشکیل شده است.

ازآنجایکه شاقول در حالتی که بطور آزاد آویزان باشد امتداد قائم را نشان می دهد آن را برای کنترل قائم بودن دیوارها بخصوص در گوشه و شیبها استفاده می شود.

غیر از کنترل دیوارها از شاقول برای مواردی دیگر نیز نظیر نصب چارچوب ها و پنجره ها و شمشه گیری اندودها و قالب بندی ستون های بتنی و نصب ستون های فلزی نیز استفاده می شود گاهی بجای شاقل برای کارهای فوق از ترازو یا شمشه و تراز نیز استفاده می کنند.

لاریز

مواقعی که طول دیوارها نسبتا زیاد باشد معمولا در گوشه ها و یا در فواصلی در طول دیوار چند ردیف از دیوار را می سازند، این عمل اصطلاحا لاریز می نامند.

با ساختن لاریز امکان تقسیم دیوار به فواصل کوتاه تر میسر شده و لذا ساختن و کنترل آن آسانتر است .

با توجه به اینکه در ساختن لاریز عقب نشینی آجرها در هرردیف برابر۴/۳یا ۲/۱طول یک آجر می باشد ارتفاع لاریز محدود بوده و بستگی به فاصله ی دارد که از نقطه لاریز را شروع کرده اند.

هشت و گیر

در محلی که دوقسمت دیواری باید به یکدیگر وصل شوند لازم است که محل اتصال آنها را طوری بسازیم که اتصال آنها کامل و به اصطلاع بهم قفل و بست شوند.

برای این کار انتهای دیوار اول را در محل اتصال را هشت گیر معروف است در می آورند.

با وجود این چون درزهای قائم در محل اتصال دو دیوار ه علت دشواری پهن کردن ملات در روی آجرها کاملا از ملات پر نمی شود اتصال هشت گیر اتصالی کامل نیست.

ریسمانی کردن

درزهای افقی ردیف های آجر باید کاملا بصورت افقی و تراز باشند؛ زیرا افقی بودن هرزه ملات ها و درزهای افقی علاوه بر استحکام دیوار در زیبایی آن نیز موثر است .

برای آنکه بندها کاملا افقی باشند از ریسمانی که به دو انتهای کار محکم شده است استفاده می کنند.

ریسمان را باید طوری به کار ببریم که علاوه بر افقی بودن به اندازه ضخامت یک آجر به اضافه کلفتی ملات از ردیف آجر قبلی بالاتر قرار گرفته و امتداد آن به اندازه ۲ تا ۳ میلیمتر از لبه کار جلوتر قرار گیرد تا امکان نصب آجرهای ردیف بعد و کنترل آن ها را به راحتی صورت گیرد.

این عمل را در اصطلاح بنائی ریسمانی کردن کار می نامند.

دیوار کشی

وابند کردن ریسمان

اگر طول دیوار زیاد باشد در موقع ریسمانی کردن کار عملا از حالت افقی و ترازو شکل خارج شده و به اصطلاح شکم می دهد.

در این مواقع لازم است که طول ریسمان را در یک یا چند خارج شده و اصطلاح شکم می دهد در این مواقع لازم است که طول ریسمان را در یک یا چند جا با بستن آن در سطح تراز دلخواه کوتاه کرد.

این عمل که معمولا از طریق قرار دادن آجر دادن آجرروی ریسمان و تراز کردن صورت می گیرد وابند کردن ریسمان نامند.

زنجاب کردن آجر

اتصال آجرها به یک دیگر در دیوارهای آجری به وسیله ملات صورت می گیرد. در انواع ملاتها آب و رطوبت نقش مهمی در گرفتن و سخت شدن آنها  را دارد و لذا در صورتی که قبل از گرفتن و سخت شدن آنها دارد لذا در صورتیکه قبل از گرفتن و سخت شدن ملات آب گرفته شوند از سختی آن کاسته شده و به اصطلاح ملات می سوزد.

آجر خشک باعث جذب رطوبت ملات به خود شده و عملا از گرفتن و سخت شدن آن به نحوء مطلوب جلوگیری می کند به همین علت آجرها را قبل از پرکردن آجر قبل از آب را اصطلاحا زنجاب کردن آجر می نامند .

عمل زنجاب کردن آجر از طریق پاشیدن آب کافی روی آجرها قبل از قرار دادن آنها روی کار و یا فروبردن آنها در آب صورت می گیرد ممکن است لازم باشد که حتی پس از ساختن دیوار روی آنرا یک یا چندین دفعه در روز آب پاشی کرد.

بند افقی و بند قائم

 

درزهای افقی بین ردیف های مختلف آجرکاری را بند افقی و درز قائم بین دو آجر را بند قائم نامند.

بندهای افقی و یا قائم آجرکاری را هرزه ملات نیز می گویند .

لغاز

پیش آمدگی قسمتی از دیوار در عرض آنرا لغاز می نامند .

لغازها معمولا در محل نصب درها و یا پنجره ها به کار می برند و برای ساختن لغاز سعی می شود که آجرهای راسته را قدری جلوتر قرار دهند به نحوی که اتصال آنها با قسمت اصلی دیوار های آجری را نشان می دهند .

دیوارها با آجر توپر

موضوع اندازه آجر در ساختن دیوار تاثیر زیادی دارد.

آجرهای توپر که در انواع مختلف فشاری سفالی و یا ماسه آهکی وجود دارد در ابعاد و اندازه های مختلف می سازند.

چون برای اتصال آجرها به هم در ساختن دیوار ملات بکار برده می شود، و مقاومت ملات معمولا از مقاومت آجر کمتر است به نظر می رسد که هر چه ابعاد آجر بزرگتر باشد بهتر است ولی باید توجه نمود که اگر اندازه آجر از حد معینی بزرگتر باشد علاوه بر اینکه ساختن بارگیری و تخلیه آن گرانتر تمام شده و از نظر اقتصادی به صرفه نیست بکار بردن ان نیز دشوار است ابعاد آجرها را باید اندازه ای انتخاب کرد که از هر نظر منطقی و مقرن به صرفه است .

اصل مهمی که در اندازه آجر باید رعایت کرد آن است که طول آن دو برابر عرض آن به اضافه یک سانتی متر باشد.

تجربه نشان داده شده است که مناسب ترین ضخامت دیوارها ی آجری در مناطق با آب وهوای معتدل که بتواند از انتقال حرارت به اندازه مناسبی جلوگیری کند در حدود ۳۵ سانتی متر است.

اگر این اندازه برابر ضخامت یک دیوار و نیم آجره باشد اندازه های آجر مناسب این ضخامت برابر۵٫۵ ×۲۳ سانتی متر است.

از جمله مناسب ترین اندازه ایکه برای آجرهای معمولی توپر می توان انتخاب کرد مطابق استاندارد از کشور آلمان و برابر ۶٫۵×۱۲×۲۵سانتی متر است . ضخامت دیوار یک ونیم آجری با اندازه مذکور برابر ۳۸ سانتی متر می شود.

ملات های مورد استفاده در دیوارهای آجری

ملات  گل آهک ؛ ملات ماسه آهک ؛ ملات با تار دو ملات ماسه سیمان ، ملات ها معمولاٌ برحسب میزان مقدار ماده چسبنده به کار برده شده در مکعب ماده پرکننده خود مشخص نامیده می شوند.

مثلاٌ ملات ماسه سیمان ۲۵۰ کیلوگرم یعنی ملاتی که ۲۵۰ گرم سیمان در یک متر مکعب آن مصرف شده باشد.

. ملات گل آهک که مخلوطی است از خاک سرندی و مقدار معینی پودر با خمیر آهک و مقدار لازم آب از مناسب ترین انواع ملاتها برای ساختن دیوار بوده و برای دیوارهای موقت و یا ساختمانهای کوچک و کم اهمیت بکار می برند.

. ملات ماسه آهک از اختلاط ماسه شسته و پودر یا خمیر آهک ومقدارلازم آب نا مناسبترین انواع ملاتها برای ساختن دیوارها بوده و برای دیوارهای موقت و یا ساختمان های کوچک و کم اهمیت بکار می برند.

. ملات ماسه آهک از اختلاط ماسه شسته ؛ پودر یا خمیر آهک ( بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ کیلوگرم آهک در متر مکعب ماسه ) با مقدار لازم آب ساخته می شود.

این ملات از ملات گل آهک مناسب تر بوده و در صورتی که در ساخت آن دقت شود برای کارهای کوچک نسبتا مناسب است .

. ملات با تارد ، که اصطلاحا آن را ملات حرارت دیده نیز می نامند .

مخلوطی است از ماسه آهک و سیمان به مقدار لازم آب ، مقدار اهک این ملات ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم پودر یا خمیر آهک شکفته و و مقدار سیمان ان ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم در یک متر مکعب ماسه است.

ملات با تارد ملات نبتا مناسبی برای ساختن دیوارهای آجری با ضخامت بیش از یک آجر مصرف می شود.

. ملات ماسه سیمان از اختلاط ماسه و سیمان بین (۲۰۰ تا ۳۵۰ کیلوگرم سیمان در یک متر مکعب ماسه ) و مقدار لازم آب تهیه می شود . در صورتیکه ماسه مصرفی تمیز و(ماسه  شسته ) و از نظر دانه بندی مناسب باشد بهترین نوع ملات برای ساختن دیوارهای آجری است.

در ساختن دیوارهای آجری باید نکات زیر رعایت شود

. فاصله درزهای قائم دو ردیف متوالی باید به اندازه ۲/۱و یا حداقل ۴/۱ طول یک آجر از هم فاصله داشته باشند

. آجرها را باید قبل از بکار بردن زنجاب کرد .

. بندهای آجر در هر ردیف باید در اطراف طول و اطراف دیوار کاملا افقی باشند.

. در گوشه ها باید آجر راسته هر ردیف با آجر کله همان ردیف در جبهه دیگر یکی باشد. یک ردیف آجر را اصطلاحا یک رج می گویند .

. درزهای عمودی نباید در نما و یا در داخل هر ردیف متوالی در امتداد هم باشند .

. در ساختمان ها با دیوار پشتیبان بلوک سیمانی، به دلیل وجود تماس جداره بیرونی دیوار با آب و هوا، دیوار باید ازمقاومت خوبی در برابر نفوذ این عوامل برخوردار باشد. در همین راستا مواد ویژه ای به منظور آب بند کردن دیوار به کار برده می شود.

قبل از اجرا  نما آجری، سطح خارجی دیوار پشتیبان بلوک سیمانی با استفاده از یک ماده مخصوص کاهش دهنده خرابی در برابر آب و هوا پوشانده شده است.

. در ساختمان دیوار حتی المقدور باید آجر درست مصرف شود و از آجرهای شکسته اجتناب نمود.

مصرف آجرهای شکسته و کوچک باعث مصرف زیاد تر ملات شده و از مقاومت دیوار می کاهد.

لذا در طرح دیوارهای آجری باید اتصالاتی در نظر گرفته شود که حتی المقدور از آجر درست استفاده شود زیرا در صورتی که علت اتصالات در نظر گرفته شده مجبور شده باشیم آجرهای شکسته مصرف کنیم علاوه بر کاستن مقاومت دیوار باعث اتلاف وقت و هزینه اضافی شده ایم.

ضخامت دیوارهای آجری

با توجه به اینکه اندازه های معمولی اجر که در ایران ساخته و مصرف می شود در حدود ۵×۱۰٫۵×۲۱ سانتی متر است اندازه های اسمی ضخامت دیوارهای معمول در ایران به ترتیب ۵ سانتی یا تیغه ۱۰ سانتی ( دیوار نیمه ) ۳۵ سانتی ( دیواریک و نیمه آجر‌) ۴۵ سانتی ( دیوار دو آجره ) و غیره است. به دیوارهای تیغه و نیمه به ترتیب دیوار ۶ سانتی و ۱۱ سانتی نیز اطلاق می شود .

اتصالات در دیوارهای آجری

نقش اتصالات در دیوارهای آجری حائز اهمیت است.

اتصالات را باید طوری انتخاب کنیم و در نظر گرفت که رعایت نکاتی که قبلا گفته میسر است.

در زیر چند نوع از اتصالات رایج دیوارهای آجریرا برای شما توضیح داده ایم :

اتصال از نوع راسته

ساده ترین اتصال در دیوارهای آجری اتصال راسته است . این اتصال که برای ساختن دیوارهای تیغه یا نیمه بکار برده می شود .

اتصال از نوع کله

این اتصال که در دیوارهای آجره به کار برده می شود طوری است که همه آجرها بصورت کله چیده می شوند .

نکته ای در اتصالات راسته و کله باید در نظر دانست آن است که برای اجتناب از روی هم قرار گرفتن بندهای عمودی در یکی از دو ردیف متوالی در ابتدای دیوار با اتصال راسته یک آجر کله و در آجر در ابتدای یکی دو ردیف متوالی با اتصال کله سه آجر سه قد (۴/۳) بکار برد.

اگر در اتصال کله به جای آجر سه قد آجر (۴/۱) مصرف شود باعث عدم گیر داری کامل و ضعف دیوار خواهد شد .

اتصال ازنوع  کله راسته

 

در این اتصال آجرها در هر ردیف متوالیا بصورت کله و راسته قرار می گیرند. این اتصال معمول و مناسب  برای ساختن دیوارهای یک و نیم آجره و بالاتر است.

. اتصال یک ردیف کله و یک ردیف راسته :

همانطور که از اسم این اتصال بر می اید، آجرها در هر رج ب صورت کله و یا راسته به کار برده می شود.

ردیف های کله و راسته بصورت یکی در میان تکرار می شوند در ردیف های راسته آجر اول باید سه قد انتخاب شود .

. اتصال خاجی :

اتصال خاجی که درزهای عمودی هرزه ملات ها بعد از هر سه ردیف در امتداد هم قرار می گیرند از بهترین انواع اتصالات در آجر کاریست .

. اتصال هلندی:

در این اتصال در ردیف اول یک کله و یک راسته است که تکرار شده و در ردیف بعد اول یک سه قد و سپس آجرها بصورت کله کار می شوند .

باید خاطرنشان کرد که درمیان اتصالات فوق اتصال خاجی مناسب تر است .

دیوار با آجور مجوف :

آجرهای مجوف یا تو خالی سفالی را باید به شکل و اندازه های مختلف می سازند.

این آجرها از خاک رس نسبتا مرغوب در کارخانه های آجر پزی نیمه اتوماتیک تولید می شود و برای ساختن دیوارهای سبک تقسیم فضاها یا جلوگیری از نفوذ عوامل جوی نداشته و باری جزء وزن خود را تحمل نمی کنند، مصرف می شوند.

مصرف آجرهای مجوف در ساختمان ها که اسکلت آن ها بصورت سازه های بتن آرمه و یا فلزی فلزی است و دیوارها باید حتی المقدور سبک باشد بیشتر است.

آجر

مزایای دیوارهای ساخته شده با آجرهای مجوف

  1. از مزایای دیوارهائی که با آجرهای مجوف ساخته می شود مقاومت خوب آن ها نسبت به آجرهای تو پر در مقابل صوت و حرارت است.
  2. به علاوه به علت سبکی و بزرگی نسبی آنها نسبت به آجرهای تو پر معمولی، استفاده از آن ها آسان تر و سرعت پیشرفت کار با آن ها بیشتر است .

معایب دیوارهای ساخته شده با آجر مجوف

  1. از جمله معایب آجورهای مجوف شکنندگی نسبتا زیاد آنهاست ، به همین علت در تعیین محل های عبور لوله برق ، کلید های پریز ، لوله های آب و فاضلاب و سایر تاسیسات باید دقت شود و حتی المقدور جلوگیری و میزان آن را به حداقل رساند.
  2. استفاده از رول پلاک و پیچ و میخ برای نصب وسایلی مانند: قفسه های آشپزخانه ، تابلو و یا میل پرده در دیوارها نیز به علت شکنندگی زیاد آجر گاهی با اشکالاتی روبه رو می شود.

در این مواقع بهتر است در محل نصب چهار چوب یا پنجره بجای آجرهای مجوف از آجرهای توپر استفاده کرد .

دیوار های بتنی

بتن، ترکیبی از شن، ماسه، سیمان و آب است که میزان ‌های معینی مخلوط  می‌ شوند.

معمولاً از دیوارهای بتنی برای تحمّل نیروهای زیاد استفاده می ‌گردد و در محل‌ های مرطوب مانند شهرهای ساحلی به کار می ‌رود.

این دیوارها با توجه به نوع ساخت به اَشکال گوناگونی قابل طراحی است و کاملاً یک پارچه و یکنواخت عمل می‌ نمایند.

. دیوارهای  از انواع بلوک

. دیوارهای بلوک بتنی (سیمانی)

دیوار بررشی

استفاده از بلوک ‌های نیمه صنعتی با شرایط عمومی کشور مطابقت دارد و در گذشته نیز رایج بوده است.

ساختمان بلوک بتنی نسبت به دیگر ساختمان‌ ها دارای امتیازهایی است که از میان آن‌ ها می ‌توان به این موارد اشاره کرد:

. ایجاد عایق نسبی حرارتی و صوتی

. کوتاه بودن زمان عملیات ساختمانی

. یکپارچگی و سبکی نسبی ساختمان و اقتصادی بودن از لحاظ کاربرد مصالح و نیروی کار

بلوک

بلوک سیمانی

اجزای اصلی تشکیل ‌دهنده ‌ی بلوک‌ های بتنی معمولاً سیمان پرتلند، مصالح سنگی (مخلوط شن و ماسه ‌شسته) و آب می‌ باشد.

مواد تشکیل ‌دهنده ‌ی بتن برحسب میزان تعیین شده برای مقاومت موردنظر، بایستی با دقت اندازه ‌گیری، مخلوط و نگهداری شود.

این دیوار ها از سیمان ها و ریز دانه های متفاوت در ابعاد و شکل های مختلف درست می شوند که این دیوارها از سبک و مدل های مختلفی تولید شده و تولید کنندگان برای هر کدام از آن ها مزایای متفاوتی بیان کرده اند که بعضی از آن ها برای عایق صوتی و حرارتی بودن به هنگام دیوارچینی در بین بافت بلوک ها از یونولیت استفاده می کنند. این دیوار ها به دلیل مقاومت ، سبک بودن ، عایق بودن و هزینه مناسب امروزه بیشتر استفاده می شود.

بلوک سبک سیمانی از مصالح پایه برای احداث ساختمان و دیوارچینی می باشد که عموما بعد از مرحله اسکلت بندی ساختمان به کار بسته می شوند.

بلوک سبک سیمانی جایگزین بلوک سنگین  سیمانی و آجر یا سفال شده است.

در ترکیب ملات همه بلوک های سیمانی، سیمان و آب به عنوان ماده اصلی می باشند.

پوکه معدنی چون سبک وزن می باشد باعث سبک شدن بلوک سیمانی شده است.

به خاطر همین ویژگی به بلوک های سیمانی سبک شده با پوکه معدنی، بلوک سبک گفته می شود.

بلوک سبک از همه لحاظ ( کیفیت ، قیمت ، آساانی نصب ، عایق بودن و …) نسبت به مصالح قدیمی، برتری دارد.

امروزه تمامی مهندسین و ساختمان سازها خرید و استفاده از بلوک سبک سیمانی را تایید و به کار میبندند.

-مواد تشکیل دهنده بلوک سیمانی  :

بلوک سیمانی از مواد زیر تشکیل شده است:

  •    سیمان پورتلند
  •    ماسه
  •   پوکه معدنی یا صنعتی (برای بلوک سبک)
  •   آب

-انواع بلوک سیمانی از لحاظ ابعاد و اندازه :

اولین آیتم در دسته بندی در بلوک سیمانی، ابعاد و اندازه آن می باشد.

بلوک ها دارای اندازه های متفاوت و استانداردی می باشند که و همه کارگاه ها با این استاندارد تولید می کنند مگر این که بلوکی برای مصارف خاصی به صورت سفارشی تولید شود.

این ابعاد عبارتند از:

 

طول       ارتفاع      عرض(پهنا)

بلوک سایز۷ :     ۴۰             ۲۰            ۷

بلوک سایز ۱۰ :  ۴۰            ۲۰            ۱۰

بلوک سایز۱۵:    ۴۰             ۲۰           ۱۵

بلوک سایز ۲۰:   ۴۰            ۲۰            ۲۰

 

هر کدام از این سایز ها مصارف به خصوصی دارند هر سایز در قسمت های مشخصی از ساختمان استفاده می شوند.

مثلا از بلوک سایز ۷ برای دیوار چاله آسانسور استفاده می شود.

از بلوک ۱۰ و ۱۵ معمولا برای دیوارهای داخلی و غیر باربری

-انواع بلوک سیمانی از لحاظ ظاهر :

بلوک ها از لحاظ شکل ظاهری به دو دسته ته پر و ته باز تقسیم می شوند.

بلوک سیمانی از لحاظ ساختار یک مکعب مستطیل است که یک وجه آن حذف شده.

در واقع دو یا سه حفره توسط یک یا دو دیواره داخلی که در آن قرار دارد ایجاد می شود.

به این شکل از بلوک ها که قسمت زیرین آن بسته است اصطلاحا ته پر گفته می شود.

حال اگر قسمت زیرین آن باز باشد به آن ته باز گفته می شود.

همانطور که اشاره شد به دلیل وجود دیواره ها داخل بلوک حفره ایجاد می شود. به همین دلیل یک دسته بندی دیگر از لحاظ ظاهری دو حفره یا سه حفره بودن آنهاست.

همانطور که واضح است وجود دو دیواره داخلی باعث مقاومت بیشتر می شود.

از بلوک ۲۰ برای دیوارهای خارجی و باربر استفاده می شود.

-انواع بلوک سیمانی از لحاظ وزن :

بلوک ها از نظر جرمی به دو دسته سنگین و سبک تقسیم می شوند.

.بلوک سیمانی سبک :

 

استفاده از پوکه در ساخت بلوک باعث می شود تا وزن آنها کاهش پیدا کنند.

در واقع با اشغال کردن بخشی از حجم ملات اولیه و قرار گرفتن در جای سیمان و ماسه باعث می شود تا وزن کاهش پیدا کند.

وزن بلوک سبک استاندارد به نسبت اندازه آن متغیر است.

وزن این بلوک ها عبارتند از:

بلوک ۷ : ۳٫۵ کیلوگرم

بلوک ۱۰ : ۴ کیلوگرم

بلوک ۱۵ :  ۵کیلوگرم

بلوک ۲۰ سبک : ۸ کیلوگرم

. بلوک سیمانی سنگین :

بلوک سیمانی سنگین معمولا برای دیوار حیاط ، پارکینگ و محصور کردن باغ و زمین استفاده میشود.

این بلوک ها مقاومت بسیار بالایی دارند اما چون بسیار سنگین هستند در ساختمان سازی کاربردی ندارند.

بلوک ۲۰ سنگین : ۱۵ کیلوگرم