021-77035933

فراسازان آویژه
میلگرد ساختمانی

شماره تماس ارتباط با واحد فروش

چرا در ساختمان از میلگرد استفاده می شود؟

میلگرد یکی از اصلی ترین ملزومات ساختمانیست که اولین بار در سال ۱۸۰۰ میلادی برای مقاوم سازی ساختمان استفاده شد. اسکلت های بتنی ایراداتی داشت که باعث شد رفته رفته بشر به فکر ایمنی بیشتر و مقاوم سازی ساختمان باشد. امروزه میبینیم که در همه ساختمان ها از کف گرفته تا ستون و طبقات مختلف همگی از میلگرد بین بتن ها استفاده می کنند.

برای اینکه بیشتر بدانیم علت اصلی استفاده از میلگرد در ساختمان چیست؟ تا پایان با ما همراه باشید.

آشنای با میلگرد

میلگرد چیست؟

در گذشته از بتن برای ساخت خانه استفاده میشد. از آنجایی که بتن مقاومت فشاری بالایی داشت اما مقاومت کششی بسیار کمی را می توانست تحمل کند، از میلگرد برای جبران فشارهای کششی در آن استفاده شد. در واقع با این کار می توانیم مقاومت کششی بتن و ساختمان ها را افزایش دهیم.

حتماً شنیده اید که می گویند آرماتور بندی ساختمان در حال اجراست؟ آرماتور همان میلگرد است! وسیله ای که این روزها مدام در حال افزایش قیمت هم هست و باعث می شود قیمت تمام شده یک خانه را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

نقش میلگرد در مقاومت ساختمان

همانطور که اشاره کردیم به دلیل اینکه بتن ها به تنهایی مقاومت کششی و چرخشی ضعیفی دارند، به کمک میلگرد می توان مقاومت کششی و شکل پذیری آن ها را در برابر حوادث طبیعی مانند زلزله افزایش داد.

تاریخچه شکل گیری میلگرد

اولین بار فردی به نام جوزف لوئیس به این نتیجه رسید که برای محافظت بیشتر و بهتر ساختمان ها از فشارات ناشی از زمین لرزه، باید در بتن از میلگرد استفاده کرد. این موضوع به حدود ۲۲۰ سال پیش برمیگردد!! اختراعی که می توان گفت جان هزاران نفر را تا کنون نجات داده و باید از آن به عنوان یک کشف بزرگ یاد کرد!

در ابتدا استاندارد سازی های درستی برای ساخت این میله های فولادی وجود نداشت. تا اینکه در سال ۱۸۷۸ میلادی اولین سیستم تولید استاندارد توسط تادئوس هیات شناخته شد.

این روند تا سال های ۱۹۰۰-۱۹۵۰ ادامه داشت تا سر انجام در آمریکا به یکی از اصلی ترین ابزار مقاوم سازی ساختمان ها تبدیل شد.

قیمت میلگرد و انواع آن

میلگردها انواع متنوعی دارند که به همین دلیل هم هست قیمت های مختلفی برای آن ها در نظر گرفته شده است. البته نوسانات قیمتی آن ها به دلایل دیگری مثل: دلار، ارز و… هم بستگی دارد که تقریباً هر روز شاهد تغییرات قیمتی آن در کشور هستیم! فولادی که در ایران تولید می شود، طبق استاندارد روسی می باشد.

انواع مختلف میلگرد، ۳ نوع ساده، عاجدار و عاجدار پیچیده است که در مقالات آینده به صورت جزئی تر به آن ها خواهیم پرداخت.

موارد استفاده از میلگرد در کجاست؟

امروزه از میله های فولادی یا همان آرماتو در جاهای زیادی استفاده می شود. مثل:

  1. پل سازی
  2. ساخت برج های بلند و سد سازی
  3. ساخت تیرچه بلوک و خاموت زنی

در کنار تمام مواردی که تا به اینجا اشاره کردیم، صرفاً استفاده از میله های فولادی در بتن تضمین کننده ایمنی و مقاومت سازه ها نیست! بلکه کیفیت اولین فاکتور در استفاده از این وسیله مهم ساختمان سازیست.

متاسفانه برخی سازندگان هستند که قیمت پایین میلگرد را فدای کیفیت می کنند!!! میلگردهای شکننده و یا چینی ارزان قیمت، باعث می شود کیفیتی که از انعطاف پذیری میله ها در بتن داریم، به درستی عمل نکند و خسارات جبران ناپذیری را رقم بزند.

افزایش طول عمر یک بنا با انتخاب درست میلگرد با کیفیت

اهمیت این موضوع زمانی آشکار می شود که در مناطق زلزله خیز شاهد کمترین آسیب های جسمی ناشی از خرابی ساختمان ها باشیم!

همانطور که تا حدودی اشاره کردیم، انواع مختلفی برای این میله های فولادی وجود دارد که با توجه به مواد اولیه در ساخت آن ها و میزان گرمایی که در کوره ها تحمل کردند، متفاوتند و باعث می شود میزان دوام و طول عمر آن ها مثلاً در مناطق معتدل و مرطوب با مناطقی که روی گسل زلزله قرار دارند، متفاوت باشد.

به عنوان مثال در مناطق زلزله خیز انتظار داریم میزان تحمل بار و کششی بودن این میلگردها، بیشتر بوده و یا در برابر رطوبت از پوسیدگی و خوردگی کمتری برخوردار باشد. همه این ها دلایلی هستند که در مجموع باعث می شوند عمر یک بنا افزایش پیدا کند.

جمع بندی

علاوه بر مواردی که در این مطلب به آن اشاره کردیم، ستون های بتنی از پیش ساخته شده هم وجود دارند که به وسیله میلگرد تقویت شده اند. از این مورد بیشتر در پروژه های بتنی مسطح استفاده می شود.

فراموش نکنید که استفاده از این میله های فولادی برای حفظ ایمنی بیشتر است. پس در کیفیت و نحوه به کار گیری آن ها نباید کوتاهی کرد.