021-77035933

فراسازان آویژه
دیوار بتنی

شماره تماس ارتباط با واحد فروش

ارتباط میلگرد بستر با زلزله چیست؟

قطعاً وقتی که بشر برای اولین بار به فکر ساخت یک سر پناه بود. هیچ وقت فکرش را هم نمی کرد که در اثر اتفاقی مثل زلزله تمام خانه بر روی سرش آوار شود! علاوه بر اینکه هزینه و زمانی که صرف ساخت خانه در چنین مواردی از دست می رود، جان اعضای خانواده هم در بسیاری از موارد گرفته میشد!

این موضوع نشان می دهد که چه دلیلی پشت روند بهتر شدن ایمنی و کیفیت ساخت و سازها بوده است؟. همانطور که در مقاله مربوط به میلگرد بستر به طور کامل و جزئی تر به نحوه استفاده از آن، اهمیت و قیمتش اشاره کردیم، یکی از روش های محکم کاری در ساخت و ساز استفاده از همین تکنولوژی می باشد.

ارتباط میلگرد بستر با زلزله

در ادامه این مطلب به ارتباط میلگرد بستر با زلزله چیست؟ اشاره می کنیم تا اطلاعات تکمیلی را در اختیارتان قرار دهیم.

چرا مقاوم سازی ساختمان در ایران مهم است؟

تقریباً می توانیم بگوییم که هر نقطه از ایران روی گسل زلزله است و این میزان در برخی نواحی بیشتر و یا کمتر می شود!. به همین دلیل است که در سال های اخیر و با توجه به زلزله های نسبتاً شدیدی که اتفاق افتاده، مردم به فکر ساخت و یا خرید خانه هایی مستحکم تر هستند.

نکته مهمی که در استفاده از ابزارهای مقاوم سازی ساختمان می توان اشاره کرد این است که نه تنها در برابر قدرت و به اصطلاح ریشتر زمین لرزه باید مقاوم باشند. باید نسبت به عمق و قدرت آن هم مستحکم باشند.

متداول ترین سازه های ساختمانی در ایران کدامند؟

حتماً در اطرافیان خود دیده اید که بدون داشتن علم و دانش کافی در زمینه عمرانی، دست به ساخت و ساز زده اند؟!

این اتفاق در سال های گذشته به میزان بیشتری دیده می شد تا اینکه از سمت شهرداری ها دستورالعمل و قوانین بیشتری در نظر گرفته شد. این روش که اغلب بدون نیاز به محاسبات علمی بود .

به روش سنتی معروف شد. خانه هایی که با این دستورالعمل ساخته و طراحی می شدند بیشتر به شکل تجربی بود و به دلیل اینکه اصلی ترین وزن سازه بر روی دیوارها می افتاد. بیشترین خسارات را در برابر زلزله داشت.

سازه های بتنی بیشترین استقبال را در کشورمان داشته است. که دلایلی مثل: مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی، فراوانی مصالح سیمان و بتنی و… دانست.

سازه های فلزی هم از آنجایی که امکان مونتاژ قبل از نصب را دارند، از سرعت عمل بیشتری در پروژه ها برخوردارند.

دیوار بتنی

چه زمانی می گوییم مقاومت یک ساختمان در برابر زلزله بالاست؟

همه ما خوب می دانیم در شهری مثل تهران که روی کمربند اصلی زلزله قرار دارد . احتمال خرابی های ناشی از یک زلزله پر قدرت بسیار بالاست! تا جایی که می تواند به یک فاجعه بزرگ تبدیل شود!!

پس چه بهتر است که با رعایت اصول ساختمانی مثل توجه به ارتباط میلگرد بستر با زلزله در ساختمان سعی کنیم خانه هایی مستحکم تر داشته باشیم. زمانی می توانیم بگوییم که یک خانه مسکونی و یا اداری در برابر زلزله مقاومت بالایی دارد که نسبت به ساختمان های اطراف خود در همان منطقه خسارت های کمتری ببیند!

یادتان باشد ساختمانی اصولی ساخته می شود که وقتی با یک زلزله قدرتمند مواجه شد. خسارت های جزئی داشته باشد نه اینکه کل ساختمان فرو بریزد!

ساختمان های مقاوم در برابر زلزله چه ویژگی هایی دارند؟

ستون ها در یک ساختمان نقش مهمی دارند. برخی از افراد که تمایل دارند فضاهای بیشتری داشته باشند. به دنبال خانه هایی با ستون های کم می گردند که این یک تفکر اشتباهیست!

ستون ها باعث استحکام بیشتر بنا شده و در صورت رعایت نکردن این موضوع به شدت ایمنی خانه در برابر زلزله را کاهش می دهند. حتی در ساختمان هایی با داشتن آسانسور باید دقت کرد که حداقل ۳ ستون در اطرافش وجود داشته باشد.

ساختمان هایی با نقشه زمین مربعی شکل کمتر در برابر فشارهای ناشی از زلزله آسیب می بینند. بنابراین می توانید در چنین خانه هایی به دنبال خرید باشید.

خانه های مقاوم اصولاً ۱۰ سانتی متر با خانه های ساخته شده در اطرافشان فاصله دارند.

ساختمان های بلندی که از تیرآهن و آجر و یا گل ساخته شده باشند، به هیچ عنوان نمی توانند تضمینی برای ایمنی جان شما و خانوادیتان باشند.

جمع بندی

بهتر است بدانید خانه هایی که در هر کجای کشورمان ساخته می شوند، هیچ کدام ضد زلزله نیستند بلکه بهتر است آنها را مقاوم در برابر زلزله بنامیم! پس به راحتی و با توجه به در نظر گرفتن چند نکته مهم و کاربردی در ساخت خانه می توانیم خانه هایی مقاوم تر و ایمنی داشت.

در نظر داشته باشید که قبل از خرید خانه، بهتر است با یک کارشناس به دیدن منازل بروید تا از دید بهتر و دقیق تری موارد را بررسی کرده و بعد برای خرید یکی از آنها اقدام کنید. نقشه، چیدمان الگو، استفاده از مواد و مصالح با کیفیت در ساخت مثل میلگرد بستر و… تنها بخشی از مواردی هستند که باید در مورد منازلی که مورد بررسی قرار می دهید، در نظر گرفته شوند.